Ogarnąć teksty, część 2

Dzisiaj trochę o krojach pism, czyli co gdzie jak i dlaczego.

Generalnie kroje pisma można podzielić według kilku charakterystycznych cech ich wyglądu. Zaczynamy więc od najbardziej popularnego rozróżnienia:

1. Kroje szeryfowe i bezszeryfowe

Co to są te szeryfy? Słowo szeryf najbardziej kojarzy się wszystkim z Chuckiem Norrisem. W sumie się nie dziwię, bo to bardzo dobry i popularny szeryf. W typografii jednak szeryf to zupełnie coś innego.

Więc co to takiego? Szeryfy to eleganckie kreski w stopkach lub innych miejscach danego kroju. Ot np. taki Times New Roman jest krojem szeryfowym, a krojem bezszeryfowym jest np. Tahoma.

I najważniejsze: długie bloki tekstu najlepiej się czyta, kiedy są złożone krojem szeryfowym, natomiast krótkie teksty jak nagłówki czy banery – bezszeryfowym. I chociaż od każdej reguły można znaleźć wyjątek, to zaczynając swoją przygodę z typografią najlepiej jest się jednak tej zasady trzymać.

2. Kroje jedno i dwuelementowe

I tu znowu typografia płata nam figla, bo elementy to wcale nie oddzielone od siebie kawałki tylko grubości linii użytych w danym kroju. Tak więc jednoelementowe, to kroje w których linie maja stałą grubość, natomiast dwuelementowe – takie gdzie linie mają dwie rożne grubości i przechodzą płynnie z jednej do drugiej.

Dla przykładu: Times New Roman jest krojem szeryfowym i jednocześnie dwuelementowym, natomiast Courier jest również krojem szeryfowym, ale jednoelementowym. U mnie na blogu obecnie szaleją jednoelementowe kroje.

3. Kroje stałe i proporcjonalne

Tu akurat definicja jest banalna: kroje stałe to takie, w których wszystkie znaki mają stałą szerokość, natomiast proporcjonalne to takie, które najlepiej odzwierciedlają faktyczne szerokości znaków (np. szerokość znaku W jest inna niż znaku I).

Czyli np. wspomniany wcześniej Courier jest krojem stałym, a Times New Roman krojem proporcjonalnym.

Kroje stałe były używane np. w maszynach do pisania, ponieważ jej mechanizm działał tak, że kartka była przesuwana o stałą wartość. Obecnie używa się ich np. do wyświetlania kodów w komputerze (np. kodu strony).

TADA! Już wiesz o co chodzi! Więc teraz:

Przetestuj swoją wiedzę – weź do ręki pierwszą lepszą książkę, lub otwórz pierwszą lepszą stronę internetową i spróbuj opisać jakiego użyto tam kroju wg poznanych dzisiaj podziałów. Baw się dobrze!

Meta